Avtalevilkår for Claudio

Sist oppdatert: 11.10.2025

Disse generelle vilkårene ("Vilkårene") gjelder for tjenester ytet av CLAUDIO AS ("Leverandøren") og inneholder viktig informasjon om Kundens og Brukerens juridiske rettigheter og plikter.

1. Anvendelse av vilkårene

Ved å gå inn på Nettstedet og/eller bruke Tjenestene, godtar Kunden og hver Bruker automatisk Vilkårene og bekrefter at de forstår at:

  • Vilkårene etablerer en juridisk bindende avtale mellom Kunden og Leverandøren og pålegger bindende forpliktelser på hver Bruker.
  • hver Bruker bør lese Vilkårene nøye før de bruker Tjenestene.

Leverandøren kan endre Vilkårene fra tid til annen etter eget skjønn og følgende gjelder:

  • endringer i Vilkårene trer i kraft umiddelbart etter at de er publisert på Nettstedet;
  • endringer av datoen på Vilkårene indikerer at Vilkårene er oppdatert;
  • Leverandøren vil kun sende en separat skriftlig melding til Kunden i den grad Leverandøren anser endringen å være såpass vesentlig at informasjon bør gis.

2. Definisjoner

"Abonnement":
Kundens abonnement på Tjenestene.
"Abonnementsperioden":
hvert Abonnement gjelder for en innledende tidsbestemt periode, og fornyes deretter som angitt i denne Avtalen.
"Bruker":
person(en)(er) som er autorisert til å få tilgang til Nettstedet og Plattformen, samt bruke Tjenestene på vegne av Kunden.
"Nettstedet":
https://claudio.no/.
"Plattformen":
den delen av Nettstedet som kun kan benyttes av Kunder med gyldig Abonnement.
"Tjenestene":
Digital løsning for administrasjon av høreapparater tilgjengelig på Plattformen.

3. Kunden og Brukerne

3.1
Kunden må være en virksomhet og ikke enkeltperson. Ingen forbrukerbeskyttelse er tilgjengelig for Kunden eller noen Bruker.
3.2
Personen som inngår denne Avtalen og Abonnementet:
  • forplikter Kunden til en juridisk bindende forpliktelse; og
  • bekrefter at de har nødvendige fullmakter til å inngå denne Avtalen og bruke Tjenestene i Kundens virksomhet.
3.3
Alle som bruker Nettstedet, Plattformen og Tjenestene bekrefter at:
  • at de er myndige;
  • de bruker Nettstedet, Plattformen og Tjenestene kun til interne formål; og
  • de forplikter seg til ikke å selge, distribuere, tildele, overføre, lisensiere eller på annen måte utnytte hele eller deler av Nettstedet, Plattformen eller Tjenestene kommersielt.

4. Varighet og oppsigelse

4.1
Tilgang til Tjenestene tilbys som et løpende abonnementet som gjelder for månedlige Abonnementsperioder.
4.2
Abonnementet kan sies opp med skriftlig varsel senest 1 måned før utløpet av Abonnementsperioden.

5. Bruk av Tjenestene og Plattformen

5.1
Tjenestene vil bli gjort tilgjengelig for Kunden som en tjeneste levert via internett (Software as a Service/SaaS) når betalingen for den første Abonnementsperioden er mottatt av Leverandøren.
5.2
Tjenestene og Plattformen skal benyttes i samsvar med disse Vilkårene:
  • Leverandøren forbeholder seg retten til å gjennomføre undersøkelser som er rimelig og nødvendig for å sikre seg at Tjenestene benyttes i samsvar med Vilkårene.
  • Informasjon Leverandøren blir gjort kjent med gjennom slike undersøkelser skal behandles strengt konfidensielt og kun deles i det omfang det er strengt nødvendig av hensyn til undersøkelsens formål.
  • Leverandøren har rett til å nekte, fryse eller kansellere et Abonnement og/eller sperre adgang til Plattformen dersom det mistenkes at Kunden eller Brukerne har opptrådt i strid med Vilkårene.
5.3
Kunden er ansvarlig for korrekthet i alle data som registreres i løsningen, herunder opplysninger som legges inn, importeres eller behandles gjennom Tjenestene. Leverandøren er ikke ansvarlig for beslutninger, handlinger eller vurderinger som baseres på data i løsningen.
5.4
Uautorisert tilgang, deling av brukerkonto, eller utnyttelse av Tjenestene utover det som er tillatt i disse vilkårene, er ikke tillatt. Ved brudd på disse vilkårene har Leverandøren rett til å nekte, fryse eller kansellere Abonnement og/eller sperre tilgang til Plattformen umiddelbart.

6. Priser

6.1
Standardpris per avtalespesialist (avtalehjemmel) er NOK 1 490 per måned (ekskl. mva). I denne prisen er det inkludert opptil tre (3) audiografer og tilhørende kontoer for sekretærer eller administrativt personale uten ekstra kostnad. Dersom en klinikk har flere avtalespesialister, faktureres én standardpris per avtalespesialist.
6.2
Dersom annet er avtalt skriftlig mellom Leverandør og Kunde, gjelder den avtalte prisen i stedet for standardprisene i punkt 6.1. Leverandøren forbeholder seg retten til å endre eller avvikle disse med skriftlig varsel i samsvar med punkt 6.3.
6.3
Leverandøren forbeholder seg retten til å endre prisen årlig i henhold til endring i konsumprisindeksen uten å sende varsel om dette til Kunden. Endres prisen utover dette, vil endringen skje med skriftlig varsel med virkning fra neste Abonnementsperiode. Aksepterer ikke Kunden den endrede prisen, har Kunden rett til å si opp Abonnementet med virkning fra tidspunktet for ikrafttredelse av den nye prisen.
6.4
Eventuelle tilleggstjenester (som opplæring, support, integrasjoner eller migrering) faktureres særskilt etter avtale.

7. Betalingsbetingelser

7.1
Fakturering skjer forskuddsvis med 14 kalenderdagers betalingsfrist fra fakturadato.
7.2
Ved forsinket betaling kan Leverandøren stenge tilgangen til Plattformen med umiddelbar virkning inntil betaling i sin helhet har funnet sted. I tillegg kan Leverandøren kreve forsinkelsesrenter. Kunden er allikevel ikke fritatt ansvar for å betale for Abonnementet. Leverandøren har da rett til å innkreve betaling på annen måte.

8. Prøveperiode

8.1
For at Kunden skal få et godt innblikk i hvordan Tjenestene fungerer før Abonnementet blir bindende, tilbyr Leverandøren som standard en 1 måned gratis prøveperiode.
8.2
Etter særskilt avtale mellom Leverandør og Kunde kan det fastsettes en annen prøveperiode enn standardperioden i punkt 8.1.
8.3
Betalingskortet blir ikke belastet og/eller faktura blir ikke sendt før prøveperioden er utløpt.
8.4
Abonnementet blir automatisk bindende ved utløpet av prøveperioden med mindre Kunden sier opp Abonnementet ved å gi Leverandøren melding om dette innen utløpet av prøveperioden.
8.5
Meldingen sendes til [email protected].

9. Kundeservice

Leverandøren ønsker at alle Kunder og Brukerne skal være fornøyde med Tjenestene og tilbyr følgende Kundesupport:

  • Per epost til [email protected].
  • Leverandøren garanterer ikke noen responstid på spørsmål.
  • Støtte er begrenset til støtte for bruk av Plattformen.

10. Underleverandører

Leverandøren kan når som helst bruke konsulenter og/eller andre selskaper som underleverandører til å levere hele eller deler av Tjenestene og har ingen forpliktelse til å varsle Kunden eller Brukerne. Verken Kunden eller Brukerne har noe direkte kontraktsforhold med, eller rettigheter i forhold til, slike underleverandører.

11. Tjenestene selges "som de er"

11.1
Kunden er inneforstått med at Tjenestene og den informasjon, svar eller anbefalinger som er levert gjennom Tjenestene passer for Kundens behov.
11.2
Tjenestene vil kunne endres etter Leverandørens eget skjønn når Leverandøren synes det er nødvendig, slik som å endre eller oppdatere informasjon, rette opp feil og upresisheter uten å gi varsel om det.
11.3
Leverandøren vil rette opp funksjonsfeil som påvirker Tjenestens kjernefunksjonalitet så snart som praktisk mulig etter at de er rapportert av Kunden. Leverandøren vil vurdere forslag til forbedringer fra Kunden eller Brukerne for å sikre at Tjenesten fungerer som forventet og oppfyller sitt formål.
11.4
Endrer Leverandøren Tjenestene på en slik måte at Tjenestenes omfang blir vesentlig annerledes enn beskrevet i Avtalen og endringene ikke godtas av Kunden, har Kunden rett til å kansellere sitt Abonnement ved å gi umiddelbar skriftlig melding til Leverandøren. Kanselleringen vil tre i kraft fra det tidspunkt Leverandøren mottar meldingen.

12. Tilgjengelighet og Vedlikehold

12.1
Leverandøren tilstreber høy tilgjengelighet for Tjenestene, men kan ikke garantere kontinuerlig oppetid.
12.2
Periodisk vedlikehold, oppdateringer, og tekniske utfordringer kan føre til midlertidig utilgjengelighet. Kunden vil varsles på forhånd ved planlagt nedetid når mulig. Leverandøren kan ikke holdes ansvarlig for tap eller kostnader som følge av nedetid.

13. Eierrettigheter

13.1
Et Abonnement gir Kunden og hver Bruker, en begrenset bruksrett som angitt i disse Vilkårene.
13.2
Leverandøren har alle opphavs- og andre immaterielle rettigheter tilknyttet til Nettstedet, Plattformen, Tjenestene og innholdet, inkludert all videreutvikling. Dette betyr blant annet at:
  • hverken Abonnement eller bruk av Tjenestene gir Kunden eller noen Bruker noen immaterielle eller andre rettigheter til Tjenestene, Plattformen, Nettstedet, Leverandørens logo eller varemerker (registrerte eller ikke) eller noe annet som tilhører Leverandøren;
  • ingen rettigheter gis til Kunden eller Brukerne bortsett fra retten til å bruke Plattformen, Nettstedet og Tjenestene på disse Vilkårene;
  • verken Kunden eller Brukerne kan kopiere, reprodusere, distribuere, modifisere, demontere, dekompilere ("reverse engineer"), lage konkurrerende verk fra, lisensiere, selge og/eller videreselge hele eller deler av Nettstedet. Plattformen eller Tjenestene (eller noe innhold derfra) eller på noen annen måte råde over dem for å utvikle eller tilby et produkt eller en tjeneste som konkurrerer med Tjenestene eller for andre formål; og
  • Leverandørens varemerker, navn, logo og/eller andre egenskaper kan ikke brukes i forbindelse med andre produkter eller tjenester.
13.3
Hvis Leverandøren mottar noen tilbakemeldinger fra Kunder eller Brukere (enten på forespørsel eller uoppfordret) med hensyn til Nettstedet, Plattformen eller Tjenestene, står Leverandøren fri til å bruke, distribuere eller publisere tilbakemeldingen etter eget ønske uten å måtte be om samtykke fra, varsle eller betale noe til Kunden eller noen Bruker.

14. Ansvarsbegrensning

14.1
Tjenestene ytes basert på følgende forbehold og begrensning av ansvar:
  • "som de er"/"som den er tilgjengelig" kjøp innebærer at dersom Kunden opplever feil eller mangler med Nettstedet, Plattformen eller Tjenestene har de ikke rett på å rette et krav mot Leverandøren eller kreve erstatning, med unntak av de begrensninger som måtte følge av preseptorisk lovgivning.
  • bruk av Tjenestene foregår på Kundens og hver Brukers egen risiko. Leverandøren påtar seg intet ansvar for Kundens eller Brukers bruk av Nettstedet, Plattformen eller Tjenestene.
  • Leverandøren fraskriver seg ethvert ansvar for indirekte tap eller følgetap eller skade som følge av bruk av Nettstedet, Plattformen eller Tjenestene, samt ethvert tap av fortjeneste av enhver art, tap av kunder, tap eller korrupsjon av data, tap som følge av stans i virksomheten, tap av bruk eller krav fra tredjeparter, både direkte og indirekte.
  • Leverandøren fraskriver seg ethvert ansvar for skade forårsaket av datainnbrudd (hacking), virus, ondsinnet kode, skadelige komponenter, såkalte "denial-of-service" angrep eller annet angrep utenfor Leverandørens kontroll.
  • Kunden er ansvarlig for korrekt registrering og oppdatering av data i løsningen. Leverandøren er ikke ansvarlig for feil eller tap som følge av uriktige eller mangelfulle opplysninger registrert av Kunden eller dens brukere.
  • Løsningen er et administrativt verktøy og er ikke ment å erstatte pasientjournal eller andre lovpålagte helsesystemer. Kunden har selv ansvar for å sikre at nødvendige opplysninger føres og oppbevares i samsvar med gjeldende regelverk.
  • Skulle det bli fremsatt et krav mot Leverandøren fra noen av Kundens tredjeparter med hensyn til Kundenes bruk av Nettstedet, Plattformen eller Tjenestene, samtykker Kunden til å holde Leverandøren skadesløs.
14.2
Ved et eventuelt ansvar, er Leverandørens totale ansvar videre begrenset som følger:
  • ansvaret dekker kun Kundens dokumenterte økonomiske tap; og
  • Leverandøren kan ikke bli ansvarlig overfor Kunden for et beløp større enn prisen (eksklusive merverdiavgift) som Kunden har betalt i løpet av de siste tre månedene før kravet oppstår.

15. Personopplysninger og personvernerklæring

15.1
I den grad det er nødvendig for å kunne levere Tjenestene, vil Leverandøren behandle personopplysninger mottatt fra Kunden. Leverandøren vil behandle slike personopplysninger enten som behandlingsansvarlig (når opplysningene ikke er behandlet på instruks fra andre), eller som databehandler (når opplysningene er behandlet på instruks fra Kunden).
15.2
Behandling av personopplysninger som databehandler krever en egen databehandleravtale. Personopplysninger vil kun bli behandlet som angitt i databehandleravtalen eller i henhold til lov.
15.3
Kunden er selv ansvarlig for å sikre lovlig behandlingsgrunnlag overfor alle impliserte individer som får sine personopplysninger behandlet som en del av bruk av Tjenestene og for å innhente samtykke fra de individer i den grad det er nødvendig.

16. Lovvalg og tvisteløsning

16.1
Vilkårene er utarbeidet, og skal tolkes i henhold til norsk lov.
16.2
Eventuelle konflikter eller uenigheter mellom Partene vedrørende Vilkårene eller Tjenestene skal forsøkes løst gjennom forhandlinger.
16.3
Tvister som måtte oppstå og som ikke løses gjennom forhandlinger skal avgjøres av norsk rett med Oslo tingrett som verneting.